Dobry plan, scenariusz to podstawa
Żaden film nie może powstać bez uprzedniego przygotowania scenariusza. To cały plan działania, w którym powinny być zawarte wszystkie kwestie dialogowe, elementy dotyczące zachowania aktorów i wskazówki odnośnie scenerii, muzyki czy dodatkowych efektów. Scenariusz jest fundamentem nie tylko filmów fabularnych, ale również reklamowych. Tak naprawdę nawet amatorskie wideo powinno być kręcone na podstawie jakiegoś planu, w przeciwnym wypadku będzie jedynie luźno powiązaną składanką ruchomych obrazków, bez głębszego sensu.
Pomysł
Na początku zawsze jest pomysł. Czasami klienci przychodzący do agencji reklamowej mają już w głowie jakąś ideę, którą należy tylko oszlifować, ale znacznie częściej to studio musi zająć się wymyśleniem całego scenariusza. Bywa nawet, że klient ma genialny pomysł, ale po konfrontacji z własnym budżetem okazuje się, że trzeba wymyślić inny sposób, gdyż koszt takiego przedsięwzięcia byłby zdecydowanie zbyt wielki. Dlatego, zanim copywriter siądzie do przygotowań, trzeba wziąć pod uwagę wiele czynników, decydujących o tym, czy pomysł będzie możliwy do realizacji. Oczywistym numerem 1 na liście przeszkód jest budżet – można zrobić wszystko, no prawie wszystko, dysponując odpowiednio dużą sumą pieniędzy, w przeciwnym razie scenariusz powinien być napisany tak, by uwzględniał ten czynnik.
Pisanie scenariusza
Za pomysł odpowiedzialna jest jedna osoba lub cały zespół, pracujący podczas tak zwanej burzy mózgów. Następnie scenarzysta lub copywriter przechodzi do pisania scenariusza. Musi być czytelny, zawierający informacje dotyczące akcji w poszczególnych scenach, dialogów, wyglądu i zachowania postaci, a także scenerii, dźwięków otoczenia itp. Gotowy scenariusz przedstawiany jest do akceptacji, a następnie wprowadzane są ewentualne zmiany. Bywa, że do jednego filmu powstaje kilka różnych wersji.
Realizacja
Kiedy scenariusz jest już gotowy, następuje realizacja filmu. Chociaż reżyser ściśle się go trzyma, może okazać się, że z przyczyn technicznych i na tym etapie wprowadzane są drobne poprawki. W końcu nie wszystko można przewidzieć.
Scenariusz jest podstawą produkcji, bez niego nie powstanie żadne dzieło – czy to film fabularny do kina, czy reklamowy. Nawet filmy dokumentalne, które z pozoru cechują się dużą dowolnością, również kręcone są na podstawie bardziej lub mniej ściśle określonych wytycznych.
Zanim powstanie reklama – pytania, na które warto sobie odpowiedzieć
Chcesz zlecić do produkcji film reklamowy? Świetlenie! Ale czy wiesz, że to nie takie proste i już na początku należy przemyśleć kilka kwestii? Oto parę podstawowych pytań, na które powinieneś znać odpowiedź, zanim zdecydujesz się na produkcję filmu.
Jakim budżetem dysponujesz?
Pieniądze decydują o rozmachu produkcji, ale niekoniecznie o jej sukcesie. Nawet z niewielkim budżetem można zrobić bardzo dobry film reklamowy. Najważniejszy jest pomysł. Wyższy budżet pozwala na uzyskanie dodatkowych efektów specjalnych, kręcenie filmu w określonym terenie czy zatrudnienie profesjonalnych aktorów. Przy mniejszym budżecie należy dokładniej przemyśleć wszystkie aspekty i wybrać takie działania, które będą najefektywniejsze.
Jaki cel kampanii?
Teoretycznie pytanie, na które odpowiedź jest jasna: reklama ma reklamować. Ale co? Produkt, usługę, markę czy całe przedsiębiorstwo? A może celem jest dotarcie do pewnej grupy społecznej, edukacja, zmiana wizerunku marki? Bez konkretnego celu kampanii, reklama nie odniesie spodziewanego efektu.
Grupa docelowa
To kolejne zagadnienie, na które trzeba znać odpowiedź. Zgodnie ze starym powiedzeniem: „jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego”, tu również ma to zastosowanie. Przekaz nigdy nie będzie tak skonstruowany by trafiał do wszystkich. Inne rzeczy są atrakcyjne dla dzieci, inne dla nastolatków, a jeszcze inne dla osób starszych. Należy więc zadać pytanie: do jakiej grupy będzie kierowana reklama. Kim jest odbiorca? W jakim wieku? O jakim statusie społecznym? Czy mieszka w mieście, czy na wsi? Jakie ma zarobki itp.
Jakie korzyści?
W reklamie nie chodzi tylko o to, by przedstawić produkt czy wykreować markę. Najważniejsze są korzyści dla klienta. Co on będzie z tego miał, że kupi Twój produkt? Jakie ma potrzeby? Co odbiorca powinien sobie pomyśleć po obejrzeniu filmu? Jakie nastroje ma wzbudzać przekaz?
To są podstawowe pytania, które warto sobie zadać, zanim zlecisz produkcję filmu. Dzięki temu uzyskasz zamierzony efekt i trafisz w gusta odbiorców, na których pozyskaniu Ci zależy.