Reklama – lokowanie produktów
W ciągu ostatnich kilku lat na początku emisji seriali zaczął masowo pojawiać się napis „audycja zawiera lokowanie produktu”.
Czym jest lokowanie produktu?
Lokowanie produktu, to nic innego jak reklama. Jest ona ukryta w materiale filmowym. Jak każda reklama ma na celu przekonanie potencjalnego klienta do zakupu prezentowanego produktu. Produkt ten w cale nie musi odznaczać się lepszą jakością, czy smakiem. Ważne, by wmówić klientowi, że z jakiegoś powodu musi go mieć. W przypadku, gdy kupujący jest fanem serialu i wierzy absolutnie we wszystko, co w nim usłyszy, nie trzeba nawet go przekonywać do kupna produktu, którego używają na planie aktorzy.
Sam moment reklamowania produktu jest łatwy do wychwycenia i niemal każdy powinien go dostrzec. By wyeksponować produkt i dać możliwość przeczytania jego nazwy nawet wolniej reagującym odbiorcom, kamera na dobrych kilka sekund „zawiesza” swoje oko na produkcie. Zwykle wygląda to komicznie – żwawa akcja przechodzi nagle w kilku sekundową projekcję nieruchomej karty kredytowej, czy osełki masła. Po chwili cała akcja idzie dalej. Wydaje się więc, że każdy powinien wychwycić ten moment, ale jednak tak się nie dzieje.
W jakim celu reklamodawcy nie piszą otwarcie, że to reklama?
Nie wszyscy ludzie znają pojęcie „lokowanie produktu”. Starsza osoba pytana na ulicy co kryje się pod hasłem „lokowanie produktu” będzie zwykle zaskoczona pytaniem i nie udzieli na nie poprawnej odpowiedzi. Reklamodawcy żerują więc przede wszystkim na niewiedzy najbiedniejszej części społeczeństwa. W tym miejscu trzeba zadać sobie pytanie: Czy jest to etyczne?
Niestety reklamodawcy zwykle nie przejmują się etyką. Liczy się tylko skuteczność marketingu, która w tym przypadku jest bardzo wysoka.
Dlaczego więc twórcy seriali zgadzają się na ten sposób reklamy?
W dobie współczesnej pogoni za ciągłym generowaniem zysków praktycznie wszyscy producenci chcą na swojej produkcji jak najwięcej zarobić, często nie zwracając nawet uwagi na negatywne skutki dla samego serialu. Zysk stał się więc priorytetem i przyćmił twórczość swym kiczowatym obliczem.